Від партнерів
Пошук по сайту
Від партнерів
Тематичні розділи
Реклама

Замовити роботу

Архів літератури
Підтримка

Тексти підручників належать їх авторам, на сайті розміщені для ознайомлення. Якщо ви є автором підручника, і не бажаєте, щоб підручник було розміщено на сайті, то напишіть на polkaknig [at] gmail.com, і підручник буде негайно знято з сайту.

Інформація
Реклама
 

Особливості поворотної фінансової допомоги за Податковим кодексом України
Категория: Статьи партнёров

Відповідно до ст. 14.1.257 Податкового кодексу України поворотна фінансова допомога - сума коштів, що надійшла платнику податків у користування за договором, який не передбачає нарахування процентів або надання інших видів компенсацій у вигляді плати за користування такими коштами, та є обов'язковою до повернення. Поворотна фінансова допомога в повному обсязі співпадає із визначенням ст. 827 Цивільного кодексу України, а саме із договором позички. Обов’язковою умовою фінансової допомоги (договору позички) є відсутність плати за користування такими грошовими коштами, тобто безоплатність. В договорі позички не можна передбачати сплату відсотків.


Також необхідно встановити строк користування такими грошовими коштами. Податковий кодекс України прямо не визначає строк протягом якого поворотна фінансова допомога повинна бути повернута. При розробці договору фінансової допомоги юрист неодмінно повинен це врахувати.


Натомість, зі змісту статті 165.1 Податкового кодексу України можна дійти висновку, що така позичка повинна бути повернута протягом 365 календарних днів.


Відповідно до пункту 165.1.31 ст. 165.1. Податкового кодексу України до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включається основна сума поворотної фінансової допомоги, наданої платником податку іншим особам, яка повертається йому, основна сума поворотної фінансової допомоги, що отримується платником податку.


Хоча, Податковий кодекс України не роз’яснює в якому періоді повинно бути отримано поворотну фінансову допомогу, щоб можна було її не включати до бази оподаткування, проте логічно можна дійти висновку, що поворотна фінансова допомога не буде включатися до загального річного оподатковуваного доходу у випадку якщо фінансова допомога була отримана протягом року.


Крім того, аналогічна положення має місце у випадку оподаткування поворотної допомоги, яку отримують юридичні особи. Відповідно до пункту 135.5.5 Податкового кодексу України до валового доходу включається суми поворотної фінансової допомоги, отриманої платником податку у звітному податковому періоді, що залишаються неповерненими на кінець такого звітного періоду. Положення цього пункту не поширюються на суми поворотної фінансової допомоги, отриманої від засновника/учасника (в тому числі нерезидента) такого платника податку, у випадку повернення такої допомоги не пізніше 365 календарних днів з дня її отримання.


Отже, враховуючи «винахідливість» наших податківців, буде не дивно, якщо вони за аналогію будуть застосовувати також цей пункт.


Існує також позиція, що в договорі можна визначити будь-який строк повернення і це не буде порушенням. В любому випадку строк повинен бути вказаний більше ніж рік, а також збільшено строк позовної давності.


Стосовно юридичної особи, яка надала поворотну фінансову допомогу хотілося б зазначити наступне. Відповідно до пункту 135.5.5. Податкового кодексу України до податкове зобов'язання особи, яка надала поворотну фінансову допомогу, не змінюються як при її видачі, так і при її зворотному отриманні.


Отже, якщо юридична компанія буде надавати поворотну фінансову допомогу, вона не буде включатися до складу валового догоду та валових витрат.


Ще одним із аргументів того, що фінансова допомога повинна надаватися строком не більше ніж на рік є те, що у відповідності із пунктом 14.1.11 Податкового кодексу України безнадійною заборгованістю є заборгованість за зобов'язаннями, щодо яких минув строк позовної давності. Відповідно до ст. 257 Цивільного кодексу України загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.


У відповідності із пунктом 14.1.257 Податкового кодексу України сума безнадійної заборгованості, відшкодована кредитору позичальником після списання такої безнадійної заборгованості перетворюється в безповоротну фінансову допомогу. Таким чином, якщо юридична особа отримає поворотну фінансову допомогу після спливу трьох років та після того як вони її списали, це вже буде вважатися безповоротною фінансовою допомогою такій юридичній особі.


Крім того, якщо протягом року фізична особа не поверне поворотну фінансову допомогу, така допомога може розцінюватися податковими органами безповоротною фінансовою допомогою.


У випадку, якщо фізична особа буде отримувати безповоротну фінансову допомогу, така допомога буде у відповідністю із пунктом 164.2.17 ст. 164.2 Податкового кодексу України визнаватися додатковим благом та відноситися до бази оподаткування. Це призводить до обов’язку сплати податок з доходу фізичних осіб у розмірі 15 відсотків.


Деякі аспекти фінансового моніторингу



Відповідно до ч. 1 ст. 15 ЗУ «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму» фінансова операція підлягає обов'язковому фінансовому моніторингу у разі, якщо сума, на яку вона проводиться, дорівнює чи перевищує 150000 гривень (для суб'єктів господарювання, які проводять азартні ігри, - 13000 гривень) або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті, еквівалентній 150000 гривень (для суб'єктів господарювання, які проводять азартні ігри, - 13000 гривень), та має одну або більше таких ознак.


Проте, ст. 16 відповідного Закону визначено, що фінансовому моніторингу підлягають і інші операції у разі якщо у суб'єкта первинного фінансового моніторингу виникають підстави вважати, що фінансова операція пов'язана з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму, внутрішній фінансовий моніторинг проводиться також щодо інших фінансових операцій, в уточненні яких виникла необхідність.


Отже, будь-яка операція може підпасти під фінансовий моніторинг. Враховуючи те, що переказ коштів на поворотну фінансову допомогу повинен здійснюватися у безготівковій формі, банки зберігають всю інформацію про такі операції незалежно від здійснення фінансового моніторингу.



Дата публікації:07.03.12